December 21, 2012

Nak Berubah Memang Mudah… Tapi Untuk Istiqamah Tu Yang Payah.

Assalamualaikum geng. howdy-do?

dalam semenjak dua menjak kebelakangan ni mood menulis aku tak berapa nak naik ke otak untuk merangsang idea aku berkongsi citer dengan korang semua. padahal otak aku penuh je dengan benda-benda best la kot yang nak aku kongsikan. tapi asal sampai ke saraf tunjang je, semua benda-benda best yang diangkut dalam bentuk ‘impuls’ tu kena road block. asal masuk highway saraf tunjang je, kena tahan. entah apa salah pon aku tak tau la. makanya, jari-jari tangan aku ni pon tak dapat la nak terima impuls tersebut dan hasilnye… tak dapatlah beliau nak menaip entri-entri yang bernas. sebab tu la blog aku tak berupdet. haha… (alasan bukan main lagi. berayat saintifik bagai. padahal malas je pon sebenarnya. muohoho~ ;P)

kadang-kadang bila aku perati balik blog-blog yang ada sekarang ni, aku dapat rasakan sebenarnya hidup ni lebih kurang sama je dengan blog. (dah penulis blog tu pon manusia gamaknya… jadi musti la sama kan?) ye la contohnya, untuk aku create blog aku ni tersangatlah senang. kan? hanya perlukan beberapa langkah mudah… pastu siaplah tempat untuk aku merepek. betul tak? tapi untuk kekalkan kualiti blog aku ni, biar jangan hilang ditelan zaman… rupanya bukan sesuatu yang senang seperti yang disangka. dan nak menarik minat para pembaca untuk tetap seronok dengan tulisan kita… tu pon satu hal jugak. tapi macam kata otai-otai blogger, benda tu mungkin sukar, tapi tak mustahil… kan?

dan bila aku kaitkan pulak dengan manusia, secara peribadinya aku rasakan… kita sudah semustinya buleh berubah. even setiap hari pon kita berubah. tapi untuk kekal dalam perubahan yang baik tu agak sukar. senang kata, untuk istiqamah buat benda baik tu payah sikit… kalau niat atau matlamat perubahan kita tu kurang jelas. pastu semangat tak cukup kuat untuk smash semua bisikan-bisikan jahat yang dibisikkan pada kita dan kurang supporter yang nak tolong tegur kesalahan kita secara berhikmah.

Aku, Musafir. [kredit]

sekian dulu. harapnya korang dapat la sikit input yang bermanfaat hasil dari repekan aku ni. yang selebihnya tu Allahu a’lam.

********

* daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab RA beliau berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda; “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (hadith riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

* daripada Aisyah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” (hadith riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

* dalam blog pulak, kalau takde reader yang bagi penuh kotak komen dan owner sendiripon tak amik inisiatif untuk upgrade kualiti blog masing-masing… tak guna jugak kan?

* cikgu kompang aku dulu pernah cakap, nak jadi juara tu senang. tapi… nak pertahankan kejuaraan untuk setiap tahun tu yang susah. (jadi, toksah la kita dok bantai harimau malaya sebab kalah hari tu. eheh?)

Haryz Khairuddin sign (5)

4 comments :

Unknown said...

nice la...

selipar putih said...

tu la memamng payah nak berubah ke benda baik ni..lagi-2 kalau dah sebati..kena sikit-sikit bagi istiqamah

fifie said...

Yang penting sekurangnya kita ada niat untuk berubah dan seharusnya bila dah set niat tu, kita kena buat sesuatu ke arah menjayakan niat

Unknown said...

Betol betol..
Iman kita ada pasang surutnya..

Suka Hatilah, Kubur Masing2