December 22, 2012

Entiti : Operasi Burung Hantu.

Assalamualaikum peeps. howdy-do?

baru kejap tadi ada kawan blogger aku bukak kisah lama beliau pasal kem kat sekolah lama beliau. ceritanya pasal operasi burung hantu atau menurut beliau Malam Pungguk.

ok… mula kisah.

bila bercakap pasal operasi burung hantu ni, aku teringat balik kisah aku join kem jati diri yang diadakan kat MRSM Serting dulu. (untuk makluman, aku bukan budak MRSM Serting.) memang waktu diberi taklimat untuk program yang diorang dah atur, ada la terselit aktiviti ni sekali. dan kitorang pon memang dah paham sangat-sangat yang aktiviti ni memang antara Aktiviti Wajib Ada dalam setiap kem-kem jati diri yang dianjurkan.

so… lepas seharian kitorang habiskan masa dengan program-program motivasi yang dorang dah sediakan, makanya bermulalah aktiviti yang di‘nanti-nanti’kan tu. waktu nak mula bergerak ke tempat tujuan, barulah ketua fasi bagitau yang tempat kejadian adalah dalam ladang getah yang agak jauh dari MRSM. saja nak buat night walk, menikmati keindahan alam katanya. bila dia dah bagitau camtu, mula la kitorang semua pikir macam-macam dalam otak kitorang. ye la, mana dengan penatnya sebab tak cukup rehat dari siang tadi, tambah pulak dengan cuaca sejuk (sebab kitorang mula gerak dalam pukul 12 lebih)… kan? dan paling bestnya, kitorang langsung tak dibenarkan bawak torch light untuk masuk dalam ladang tu nanti. (siapa bawak kena rampas.)

dipendekkan cerita. bila dah sampai kat ladang tu, barulah ketua fasi tu bagitau apa yang kitorang kena buat dalam tu. mula-mula beberapa fasi akan berterabur masuk dan stay kat certain places. so, kitorang peserta ni kena jerit nombor giliran sekali dengan password. dan password tersebut adalah ‘feeewwiiitttt…’ (macam yang amy search buat tu.) so, bila salah sorang fasi kat dalam ladang tu jerit password tu balik… tugas kitorang adalah mencari lokasi fasi tu untuk lapor diri. dalam gelap gulita ladang tu. (lagi best sebab malam tu dah akhir bulan hijrah. memang tersangat gelaplah tempat tu kan?) bila dah jumpa, kitorang kena la stay dengan fasi-fasi tu dan tunggu bebudak lain.

tu kalau kitorang berjaya jumpa fasi dengan sekali jerit je. kalau tak berjaya, kitorang dibenarkan untuk ulang jerit nombor giliran dan password tu untuk kali kedua. but here comes the tricky part. untuk sesiapa yang jerit kali kedua, makanya fasi-fasi tu akan mula kacau dengan jerit ramai-ramai. biar budak tu keliru nak tuju arah mana. dan waktu ni la bebudak tu mula berkeliaran dalam ladang tu. (tapi alhamdulillah, masih terkawal lagi keadaan kitorang.)

so, bila dah habis kitorang semua masuk dalam ladang tu dan keluar balik dengan selamatnya… maka bergeraklah kitorang pulang ke sarang. dalam perjalanan balik tu barulah ketua fasi bagitau sebab dorang buat macam tu. katanya, waktu kitorang jerit kali pertama… dia kata itulah cara kita tetapkan matlamat hidup kita. biar fokus, penuh semangat dan kita tau arah mana kita nak ikut… berdasarkan keupayaan yang kita ada. tapi bila kita mula jerit kali kedua, waktu tu mula la ada pengacau-pengacau yang nak ganggu kita capai matlamat kita. sebab kita dah mula tak fokus dalam hidup.

secara keseluruhannya, memang seronok kem jati diri tu. banyak input positif yang kitorang dapat. tak lupa jugak kenangan penuh ‘bermakna’ waktu malam operasi burung hantu tu. (walau bukan semua yang merasainya…)

* waktu balik dari aktiviti tu, ada bebudak cakap kat hujung ladang tu ada kubur sebenarnya. tapi tak banyak la. dorang terjumpa pon sebab nak cari fasi kat situ. sebab bebudak tu dengar ada bunyi dari arah situ. tapi kitorang kata mungkin gema kot… sebab ketua fasi tu cakap ‘benda’ tu tak reti sebut password kitorang tu. dan ada gak certain fasi yang cakap dorang memang ada ternampak jugak kubur tu. tapi dorang takde la nak jaga sampai ke situ. Allahu a’lam.

* benda ni jadi kat aku. ada 2 orang budak pompuan pegi pakai sweater kaler cerah malam tu. jadi bila dalam gelap, nampak macam kaler putih je la kan? pastu budak tu pegi duduk kat tepi pokok kecik. memang mula-mula tengok, aku seram kot nak lalu sebelah ‘benda’ tu. tapi pastu bila lama-lama perati, baru perasan tu geng aku sebenarnya. time pegi dekat tu aku bagitau password. dan bila berjawab, kitorang pon duduk la berdua berborak. (time ni aku dah jumpa fasi aku dengan sekali jerit je.) yang lagi sorang budak pakai baju cerah tu sebab tak jumpa-jumpa fasi sampai sudah, dia dok berjalan keliling ladang tu. dah la nampak macam ‘kelibat’ putih bergerak kan?

* sebenarnya ramai jugak yang jerit 2-3 kali sebab tak jumpa fasi dorang. ada tu, siap fasi sendiri buleh lupa budak mana yang patut dorang jaga. padahal jumlah kitorang tak la banyak sangat… dalam 20 lebih je kalau tak silap.

* esok paginya tu kitorang dah nak balik dah. sebab kitorang yang lelaki masuk tidur dalam pukul 4 lebih (tu pon sebab kitorang borak-borak lagi lepas habis operasi tu). dan tempat tidur kitorang tu ekceli sick bay je… kot. kat sebelah dewan makan pulak tu. so bila dah tidur lewat camtu, mana dengan penat seharian berprogram lagi… konfem-konfem la subuh kitorang bukan takat subuh gajah lagi. dah subuh dinosaur dah… kan? makanya dalam pukul 7 lebih kurang dan budak MRSM pon dah ramai turun breakfast, si warden asrama ni pegi ketuk pintu sick bay tu pastu jerit kuat-kuat; “budak-budak! bangun subuh! subuh takde jamak!” bebudak MRSM mana yang dengar memang bantai gelak la dorang. kitorang yang kat dalam ni buat bodoh je. ye la, ngantuk gilak kot. (aku memang tak sedar langsung. kawan aku mana yang terbangun la cerita balik kat aku.)

ok sekian. cerita yang tak seadanya ni. wassalam…

Haryz Khairuddin (2)

5 comments :

Syazwan Che Deraman said...

Ooo.yan ni macam game pulak kan.
heheh.
baru tahu pasal ni.

haryzkhairuddin said...

@Syazwan Che Deraman
ada banyak cara. tapi matlamat dia sama. nak test keberanian.. tu je rasanye.

Siti Nurhayati Dollah said...

Macam-macam cerita masa kem motivasi. Sebab buat dalam hutan, jadi kebanyakannya kita akan terfikir pasal yang seram-seram je. walaupun sebenarnya yang kita nampak tu kawan kita sendiri. Hehe

haryzkhairuddin said...

@Siti Nurhayati Dollah
betul. hehe.. bila dah takut macam2 benda buleh pikir. tapi bila kenang balik, rasa kelakar lak. ;p

Aesya Zealous said...

aaa rasa mcm penah main gak ni. tapi pasword aku, mangkuk jamban =.=