December 31, 2012

Disebabkan Keluhan Mak Cik KiRAN & Pak Mat DOM, Maka Tercetuslah Random Updates…

Assalamualaikum warahmatullah geng bas sekolah semua. salam sejahtera. howdy-do?

1. dah berminggu-minggu berhari-hari aku tak updet blog. sebabnya… setiap kali aku bukak blog, tetiba je idea dalam otak aku kena sembelit. susah gilak mau keluar. lagi hazab sembelit idea aku tu bila aku tekan butang ‘New Post’. malangnya, bila aku shut down je laptop, dan-dan time tu jugak la baru nak mencurah-curah idea datang. macam orang kencing tak lawas pula. mencurah-curah bagaikan air terjun Niagara. (kenapa entri aku berbaur unsur-unsur kurang senonoh ni? dah la nak tutup kalendar tahun 2012. haih…) idea-idea nak tulis entri ni pon aku conteng-conteng dulu atas kertas, lepas aku dah shut down laptop. makanya, terpaksa la aku buat dua kali kerja. tapi, takpe… asalkan aku puas dan dapat updet balik semula blog aku ni. hoho~

2. semenjak kebelakangan ni, mood aku selalu waver. kejap je naik tapi selalu sangat turunnya. tambah pulak aku asyik dok sibuk terpikir segala macam kenangan pahit dan memori silam (eiceh… dah nak tutup buku lama kan?) yang tak best dolu-dolu. rasa menyesal sangat-sangat sebab pernah buat semua benda tu. (ditegaskan kat sini, aku takde la sampai buat benda-benda yang tak senonoh & melampaui batas. setakat pedajal kawan, cakap tak pikir panjang sampai orang kecik hati berbulan-bulan, buat lawak kasar yang tak lawak langsung dan tak fokus dalam hidup. tu je…) tapi, bila dipertemukan dengan ayat al-Qur’an dari surah al-Hadid, terasa damai dan tenang balik qalbu ni. nak tau ayat apa…?

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di Bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
(Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati dengan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan ingatlah, Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong, lagi membanggakan diri.

(Surah al-Hadid : ayat 22 & 23)

3. ada sorang kawan aku ni (memang betul ni kawan aku punya citer. bukan aku sendiri tapi malu nak ngaku)… beliau suka sangat-sangat compare diri beliau dengan orang lain. unfortunately, not in a good way. dan bila dah compare tu, maka mula la beliau nak rasa down. pastu kutuk-kutuk diri beliau. sampai aku naik rimas nak dengar (nasib baik aku tak sampai kena nyanyi lagu Rimas tu). last-last aku bagitau kat beliau… “Why must you compare yourself with others? Don’t you know that each one of us is unique… in our own way? There’re no 2 people alike. Even twins will have different characters. All you have to do is be YOU! Embrace you strengths… your positive qualities. At the same moment, overcome your negative values. It’s not that easy, I know, but nothing is impossible… right?” bagi aku ada beberapa perkara yang kita buleh compare dengan orang lain, dan ada perkara-perkara yang kita dilarang. sebab takut bukan kita salahkan diri sendiri, tapi menghina ciptaan Allah. sebabnya, kita anggap Allah tak reti nak cipta makhluk DIA dengan sebaik-baik kejadian. nauzubillahu min zalik…

4. baru setel mengecat pintu rumah aku semalam. tu pon nasib baik hanya 1 daun pintu je. kenapa nasib baik? sebabnya, aku terpaksa habiskan lebih 7 jam semata-mata nak menyempurnakan tugasan aku tu. (ye… orang lain mampu siapkan lagi cepat dari aku. nak buat camne, aku noob lagi dalam bidang mengecat ni. nak bagi kemas cat tu bukannnya senang.) dan aku tersangat exhausted semalam. siap dah nak give up lagi. tapi bila kenangkan aku nak buat surprise dekat mak aku, aku kuatkan jugak semangat dan gagahkan jugak usaha aku untuk sambung semula mengecat. sebab idea nak tukar warna cat pintu rumah adalah idea mak aku.
dan bila tengok hasil kerja aku tu, buatkan aku terpikir pasal pekerja-pekerja buruh binaan. ekceli aku lagi kagum sebenarnya… dari mana dorang dapat tenanga dorang tu? nak siapkan kerja-kerja yang bapak lagi penat dari yang aku siapkan semalam. adakah dorang minum kopi Super Power…? atau mungkin dorang minum Ali Cafe…? atau sememangnya dorang adalah makhluk Super saiya yang bersembunyi di Bumi…? (hohoho… aku dah mula merepek balik.)
ok, balik ke topik asal. mungkin korang ada yang taktau kenapa aku terpaksa habiskan banyak masa untuk siapkan hanya sebuah pintu? agak-agak korang berapa layer diperlukan untuk tukar…

dark and white front door maunya tak berlapis-lapis dan berjam-jam aku kena cat? nak tukar dari warna dark coklat ke warna putih. kalau tak betul catnya dan tak tebal lapisan dia, memang bercapuk la warna cat tu kan?

5. bila aku dok perhati kipas-kipas susah mati kelab bola sepak, aku jadi ‘kagum’ dengan dorang. sebabnya, dorang mampu menghafal setiap nama pemain kelab bola sepak yang dorang sokong. sekali dengan nama pemain kelab bola sepak yang dorang tak sokong. dan tahu setiap updet terkini kelab dan pemain kelab masing-masing. setiap profail, skill, posisi dan pencapaian para pemain dah tersimpan dalam hard drive otak masing-masing… dengan detailnya. dan kebiasaannya, setiap keputusan perlawanan kelab yang disokong, sama ada kalah atau menang akan mempengaruhi mood harian masing-masing.
cuma yang aku musykilkan… adakah effort yang sama ditunjukkan dalam memahami Islam? untuk mengetahui dengan sirah yang shahih perjuangan Rasulullah SAW dalam menegakkan kalimah tauhid? dan kisah hidup para sahabat RA dalam usaha mereka menyebar-luaskan dakwah yang tergalas di atas bahu mereka.
jadi, adakah kesungguhan yang sama diletakkan dalam kedua-dua urusan ni? dan aku tak cakap perangai kipas-kipas susah mati kelab bola sepak semuanya sama macam tu. mungkin hanya sekelumit je… dan apa yang aku cakap ni pon berdasarkan pemerhatian aku samata-mata. sebabnya bagi aku, kalau kita mampu put a lot of effort dalam urusan dunia yang macam ni, mungkin kita buleh tunjukkan effort yang sama untuk urusan akhirat kita jugak… betul tak? tempat yang akan kita tuju suatu hari nanti. untuk kita berehat buat selama-lamanya… atau diseksa selama-lamanya?

sekian… assalamualaikum.

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

********

* aku admit entri ni ada unsur-unsur skeptism. maaf kalau ada yang tak sependapat. terutama untuk point yang terakhir. sekali lagi aku nak jelaskan, benda tu hanya sekadar pemerhatian aku yang tak seberapa. dan aku yakin masih ramai kipas-kipas susah mati kat luar sana yang lagi baik dari situasi yang aku cakap tu dan terlebih lagi baik dari aku. mungkin korang ada pendapat tersendiri yang nak dikongsikan? kalau ada, buleh la share-share kat sini. aku takde hal punya… positif negatif aku kasi balun semua.

* sebelum 2012 melabuhkan tirai, terasa jugak hati ni nak mengucapkan “Semoga Allah memberkati segala usaha baik kita pada tahun ni… dan mengampunkan segala kesilapan kita yang telah lalu.” dan untuk tahun hadapan…

“SELAMAT MEMUNCULKAN DIRI ANDA… 2013!!!”

Haryz Khairuddin (4)

December 22, 2012

Entiti : Operasi Burung Hantu.

Assalamualaikum peeps. howdy-do?

baru kejap tadi ada kawan blogger aku bukak kisah lama beliau pasal kem kat sekolah lama beliau. ceritanya pasal operasi burung hantu atau menurut beliau Malam Pungguk.

ok… mula kisah.

bila bercakap pasal operasi burung hantu ni, aku teringat balik kisah aku join kem jati diri yang diadakan kat MRSM Serting dulu. (untuk makluman, aku bukan budak MRSM Serting.) memang waktu diberi taklimat untuk program yang diorang dah atur, ada la terselit aktiviti ni sekali. dan kitorang pon memang dah paham sangat-sangat yang aktiviti ni memang antara Aktiviti Wajib Ada dalam setiap kem-kem jati diri yang dianjurkan.

so… lepas seharian kitorang habiskan masa dengan program-program motivasi yang dorang dah sediakan, makanya bermulalah aktiviti yang di‘nanti-nanti’kan tu. waktu nak mula bergerak ke tempat tujuan, barulah ketua fasi bagitau yang tempat kejadian adalah dalam ladang getah yang agak jauh dari MRSM. saja nak buat night walk, menikmati keindahan alam katanya. bila dia dah bagitau camtu, mula la kitorang semua pikir macam-macam dalam otak kitorang. ye la, mana dengan penatnya sebab tak cukup rehat dari siang tadi, tambah pulak dengan cuaca sejuk (sebab kitorang mula gerak dalam pukul 12 lebih)… kan? dan paling bestnya, kitorang langsung tak dibenarkan bawak torch light untuk masuk dalam ladang tu nanti. (siapa bawak kena rampas.)

dipendekkan cerita. bila dah sampai kat ladang tu, barulah ketua fasi tu bagitau apa yang kitorang kena buat dalam tu. mula-mula beberapa fasi akan berterabur masuk dan stay kat certain places. so, kitorang peserta ni kena jerit nombor giliran sekali dengan password. dan password tersebut adalah ‘feeewwiiitttt…’ (macam yang amy search buat tu.) so, bila salah sorang fasi kat dalam ladang tu jerit password tu balik… tugas kitorang adalah mencari lokasi fasi tu untuk lapor diri. dalam gelap gulita ladang tu. (lagi best sebab malam tu dah akhir bulan hijrah. memang tersangat gelaplah tempat tu kan?) bila dah jumpa, kitorang kena la stay dengan fasi-fasi tu dan tunggu bebudak lain.

tu kalau kitorang berjaya jumpa fasi dengan sekali jerit je. kalau tak berjaya, kitorang dibenarkan untuk ulang jerit nombor giliran dan password tu untuk kali kedua. but here comes the tricky part. untuk sesiapa yang jerit kali kedua, makanya fasi-fasi tu akan mula kacau dengan jerit ramai-ramai. biar budak tu keliru nak tuju arah mana. dan waktu ni la bebudak tu mula berkeliaran dalam ladang tu. (tapi alhamdulillah, masih terkawal lagi keadaan kitorang.)

so, bila dah habis kitorang semua masuk dalam ladang tu dan keluar balik dengan selamatnya… maka bergeraklah kitorang pulang ke sarang. dalam perjalanan balik tu barulah ketua fasi bagitau sebab dorang buat macam tu. katanya, waktu kitorang jerit kali pertama… dia kata itulah cara kita tetapkan matlamat hidup kita. biar fokus, penuh semangat dan kita tau arah mana kita nak ikut… berdasarkan keupayaan yang kita ada. tapi bila kita mula jerit kali kedua, waktu tu mula la ada pengacau-pengacau yang nak ganggu kita capai matlamat kita. sebab kita dah mula tak fokus dalam hidup.

secara keseluruhannya, memang seronok kem jati diri tu. banyak input positif yang kitorang dapat. tak lupa jugak kenangan penuh ‘bermakna’ waktu malam operasi burung hantu tu. (walau bukan semua yang merasainya…)

* waktu balik dari aktiviti tu, ada bebudak cakap kat hujung ladang tu ada kubur sebenarnya. tapi tak banyak la. dorang terjumpa pon sebab nak cari fasi kat situ. sebab bebudak tu dengar ada bunyi dari arah situ. tapi kitorang kata mungkin gema kot… sebab ketua fasi tu cakap ‘benda’ tu tak reti sebut password kitorang tu. dan ada gak certain fasi yang cakap dorang memang ada ternampak jugak kubur tu. tapi dorang takde la nak jaga sampai ke situ. Allahu a’lam.

* benda ni jadi kat aku. ada 2 orang budak pompuan pegi pakai sweater kaler cerah malam tu. jadi bila dalam gelap, nampak macam kaler putih je la kan? pastu budak tu pegi duduk kat tepi pokok kecik. memang mula-mula tengok, aku seram kot nak lalu sebelah ‘benda’ tu. tapi pastu bila lama-lama perati, baru perasan tu geng aku sebenarnya. time pegi dekat tu aku bagitau password. dan bila berjawab, kitorang pon duduk la berdua berborak. (time ni aku dah jumpa fasi aku dengan sekali jerit je.) yang lagi sorang budak pakai baju cerah tu sebab tak jumpa-jumpa fasi sampai sudah, dia dok berjalan keliling ladang tu. dah la nampak macam ‘kelibat’ putih bergerak kan?

* sebenarnya ramai jugak yang jerit 2-3 kali sebab tak jumpa fasi dorang. ada tu, siap fasi sendiri buleh lupa budak mana yang patut dorang jaga. padahal jumlah kitorang tak la banyak sangat… dalam 20 lebih je kalau tak silap.

* esok paginya tu kitorang dah nak balik dah. sebab kitorang yang lelaki masuk tidur dalam pukul 4 lebih (tu pon sebab kitorang borak-borak lagi lepas habis operasi tu). dan tempat tidur kitorang tu ekceli sick bay je… kot. kat sebelah dewan makan pulak tu. so bila dah tidur lewat camtu, mana dengan penat seharian berprogram lagi… konfem-konfem la subuh kitorang bukan takat subuh gajah lagi. dah subuh dinosaur dah… kan? makanya dalam pukul 7 lebih kurang dan budak MRSM pon dah ramai turun breakfast, si warden asrama ni pegi ketuk pintu sick bay tu pastu jerit kuat-kuat; “budak-budak! bangun subuh! subuh takde jamak!” bebudak MRSM mana yang dengar memang bantai gelak la dorang. kitorang yang kat dalam ni buat bodoh je. ye la, ngantuk gilak kot. (aku memang tak sedar langsung. kawan aku mana yang terbangun la cerita balik kat aku.)

ok sekian. cerita yang tak seadanya ni. wassalam…

Haryz Khairuddin (2)

December 21, 2012

Nak Berubah Memang Mudah… Tapi Untuk Istiqamah Tu Yang Payah.

Assalamualaikum geng. howdy-do?

dalam semenjak dua menjak kebelakangan ni mood menulis aku tak berapa nak naik ke otak untuk merangsang idea aku berkongsi citer dengan korang semua. padahal otak aku penuh je dengan benda-benda best la kot yang nak aku kongsikan. tapi asal sampai ke saraf tunjang je, semua benda-benda best yang diangkut dalam bentuk ‘impuls’ tu kena road block. asal masuk highway saraf tunjang je, kena tahan. entah apa salah pon aku tak tau la. makanya, jari-jari tangan aku ni pon tak dapat la nak terima impuls tersebut dan hasilnye… tak dapatlah beliau nak menaip entri-entri yang bernas. sebab tu la blog aku tak berupdet. haha… (alasan bukan main lagi. berayat saintifik bagai. padahal malas je pon sebenarnya. muohoho~ ;P)

kadang-kadang bila aku perati balik blog-blog yang ada sekarang ni, aku dapat rasakan sebenarnya hidup ni lebih kurang sama je dengan blog. (dah penulis blog tu pon manusia gamaknya… jadi musti la sama kan?) ye la contohnya, untuk aku create blog aku ni tersangatlah senang. kan? hanya perlukan beberapa langkah mudah… pastu siaplah tempat untuk aku merepek. betul tak? tapi untuk kekalkan kualiti blog aku ni, biar jangan hilang ditelan zaman… rupanya bukan sesuatu yang senang seperti yang disangka. dan nak menarik minat para pembaca untuk tetap seronok dengan tulisan kita… tu pon satu hal jugak. tapi macam kata otai-otai blogger, benda tu mungkin sukar, tapi tak mustahil… kan?

dan bila aku kaitkan pulak dengan manusia, secara peribadinya aku rasakan… kita sudah semustinya buleh berubah. even setiap hari pon kita berubah. tapi untuk kekal dalam perubahan yang baik tu agak sukar. senang kata, untuk istiqamah buat benda baik tu payah sikit… kalau niat atau matlamat perubahan kita tu kurang jelas. pastu semangat tak cukup kuat untuk smash semua bisikan-bisikan jahat yang dibisikkan pada kita dan kurang supporter yang nak tolong tegur kesalahan kita secara berhikmah.

Aku, Musafir. [kredit]

sekian dulu. harapnya korang dapat la sikit input yang bermanfaat hasil dari repekan aku ni. yang selebihnya tu Allahu a’lam.

********

* daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab RA beliau berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda; “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (hadith riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

* daripada Aisyah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Wahai manusia lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu. Amalan yang paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.” (hadith riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

* dalam blog pulak, kalau takde reader yang bagi penuh kotak komen dan owner sendiripon tak amik inisiatif untuk upgrade kualiti blog masing-masing… tak guna jugak kan?

* cikgu kompang aku dulu pernah cakap, nak jadi juara tu senang. tapi… nak pertahankan kejuaraan untuk setiap tahun tu yang susah. (jadi, toksah la kita dok bantai harimau malaya sebab kalah hari tu. eheh?)

Haryz Khairuddin sign (5)

December 14, 2012

1.2.34… Alhamdulillah. Harapanku Menukar Domain Terlaksana Sudah.

Assalamualaikum warahmatullah geng.

fine baru-baru ni kan heboh blogger nak tukar domain ke dot my… kan? dan aku merupakan salah sorangnya. aku admit. jadi, ni yang aku nak kabornye… huhu~ sekarang ni domain aku dengan rasminya dah pon bertukar. woot woot~

jadi kepada sesiapa yang dah termasukkan aku dalam bloglist korang (perasan…! bajet ada la kan?), dimohon untuk tukar ke…

http://www.haryzkhairuddin.my

miracle pesanan dari pihak penaja (cik innanie ariffin) : kepada blogger-blogger yang dah dapat 3 – 4 emel dari domreg@mynic.my, dan korang dah follow semua step dalam emel tu (kalau tak paham emel yang mana buleh klik kat sini)… so bulehlah korang terjun pulak dalam sini atau dalam sinun untuk menukar domain korang ke dot my. ada paham murid-murid? (PERHATIAN! tutorial ini hanya untuk pengguna domain blogspot SAHAJA. untuk domain dot com pulak, pihak penaja akan buat tutorial yang lain… kata beliau.)

sekian. majulah blog untuk negara.

********

important lost * aku hampir terlepas peluang keemasan ni. rupanya petang aku register untuk domain dot my ni, pihak penganjur dah hantar semua emel kat atas tu kat aku. dan aku dengan bangganya (ke bangangnya???) pergi delete semua emel tu pulak (sebab folder inbox aku penuh yang amat). nasib baik tergerak hati nak bukak folder ‘sampah’ dan terperasan emel-emel tu. kalau tak, menangis tak berlagu la aku malam ni. muohohoho~

* selamat bertukar ke domain dot my kawan-kawan bloggerku sekalian.

* info tambahan : tarikh hari ni dalam kalendar Hijrah adalah 1 Safar 1434 (1.2.34).

Haryz Khairuddin sign (11)

December 12, 2012

12.12.12 dan Rumah Baruku…???

Assalamualaikum warahmatullah wahai sahabat bloggerku sekalian. eiceh…

dalam diam tak diam, tanggal ‘12.12.12’ memunculkan diri beliau sekali lagi. ‘tarikh berulang terakhir’ yang hadir hanya sekali dalam 100 tahun kata orang ramai. makanya dalam kesempatan berharga sebegini, moleklah apa kiranya aku ingin mengkhaborkan yang tak lama lagi aku bakal berpindah ke rumah baru. woot woot~

hah!? apa!?? pindah rumah baru!!??

Exterior of home with 'for sale' sign in front yardthat’s rite… ni lah rumah baru aku. chantek tak…???

haha… ekceli aku bukan cakap pasal rumah betul pon. (aku mana la mampu lagi nak beli rumah sendiri. sekarang ni pon duduk dalam bilik bawah bumbung je. sobsob~)

sebenarnya baru-baru ni, kawan aku Innanie Ariffin ada promote untuk buat domain sendiri anjuran agensi di bawah MOSTI… bawah program 1MYID. ada 1500 domain yang ditawarkan sampai 25 disember 2012 ni. kiranya sape cepat beliau dapat la kan?

kenapa aku buleh terpikat dengan tawaran bonanza camni? sebabnya… caj untuk tahun pertama adalah PERCUMA!!! dan caj untuk tahun-tahun berikutnya (renewal charges) adalah sebanyak RM20.00 sahaja. tak ke berbaloi-baloi harganya tu?

proud menurut cik Nanie lagi, korang takyah risau pasal coding, widget, bloglist, website iklan dan segala makhluk yang menetap dalam blog korang tu sebab domain baru ni takkan bagi side-efek pada blog korang. dan satu lagi, korang hanya perlu ikut a few simple steps untuk sesi pendaftaran… dan voila! korang dah mampu untuk memiliki domain sendiri. jadi, apa tunggu lagi? daftar sekarang sementara stok masih ada! (sekiranya korang inginkan keterangan lanjut, bulehlah klik di sini dan klik di sinun.)

sekian. tu je yang aku nak kaborkan. hehe…

********

* aku akan updet dari semasa ke semasa pasal link rumah baru aku ni. takut-takut nanti ada yang tak dapat terjah blog aku pulak pasni. (bajet belog retis la sangat!)

* tak salah rasanya nak cuba merasa ada domain sendiri kan? (belum terai belum tau… ye tak?)

* nasib baik la 12.12.12 tak jatuh hujung minggu. kalau tak, ntah berapa banyak la wedding invitation yang korang akan dapat kan? dah la sekarang ni tengah musim cuti sekolah… lagi la?

Haryz Khairuddin sign (9)

December 10, 2012

Perempuan Ni Menipu je Lebih… Ye Ke?

Assalamualaikum peeps. good day to you all. howdy-do?

percaya tak kalau aku cakap yang orang pompuan ni suka menipu? memang kaki kelentong gilak. percaya tak? percaya tak? especially time dorang baru nak keluarkan bahan untuk masak. tak kira la masak lunch ke, dinner ke, even breakfast sekalipon. pernah tak korang dengar orang-orang pompuan akan cakap camni kat depan peti sejuk, “apa eh nak masak hari ni? takde lauk la nak masak?” ada tak?

makanya, kenapa aku katakan mereka-mereka ni penipu? sebabnya…

.

.

.

.

.

.

.

millcafe_onemalaysiafeast [kredit]

bila dah siap, bukan setakat takde lauk. tapi sampai penuh satu meja kata kau. punya banyak la lauk dorang masak. tu dalam kata takde lauk n tak tau nak masak apa tu. (haih… tu baru kata takde lauk. kalau orang pompuan kata banyak lauk nak masak, tak tau la… mungkin kena tambah meja extra kot? lol.)

ok. tu je kerepekan aku siang ni. sekian.

********

* korang jangan salah paham pulak. aku bukan mengutuk tapi respek sebenarnya kat kaum hawa ni. sebab normally, dorang la yang jadi chef kat rumah kan? aku respek sebab semangat nak mengenyangkan orang lain (especially ahli keluarga) tu sangat tinggi dalam diri dorang. dah tu, berusaha pulak bagi memvariasikan lauk yang dimasak setiap hari dan minggu. pergh~!!! memang aku respek abis la kat golongan chef camni. (caranya dengan mentekedarah bagi perabih lauk-lauk tu. huhu)

* ayat feveret ni aku selalu dengar dalam rumah aku. tak tau la korang selalu dengar ke tak kan?

* kadang-kadang kita kat sini sampai tak tau nak makan apa? sebab banyak sangat pilihan makanan yang kita ada. tapi kalau kat negara-negara miskin or tengah berperang tu, sampaikan tak tau apa benda nak makan? (kadang-kadang tikus katak pon dorang bedal je.) makanya, bersyukur la sebanyak-banyaknya dengan rezeki melimpah ruah yang ALLAH SWT dah kurniakan kat kita ni. (peace)

* sekali lagi, entri ni bukan nak kondem golongan chef (tak kira kaum adam atau hawa) kat rumah ye… ekceli ni aku tengah puji sepuji-pujinya kat dorang. (wink wink~)

* sekali sekala buat entri provokatif… tak salah kan? hehe…

Haryz Khairuddin sign (7)

December 8, 2012

Nak Tinggalkan Benda Maksiat Lagi Payah Sebenarnya Daripada Nak Buat Kebaikan…

Assalamualaikum. salam sejahtera jugak diucapkan. biar fair n square.

apa pendapat korang pasal tajuk kat atas tu? adakah korang setuju? ke tak setuju?? atau duduk atas pagar buluh kat tepi sawah yang dimakan beruang panda…??? errr… bincangkan.

bagi pendapat aku sendiri, memang aku takkan nafikan. sebabnya… nak cegah diri dari buat perkara maksiat tu lagi payah sebenarnya dari nak suruh diri buat benda-benda kebaikan. nak pulak kalau-kalau kejahatan yang kita buat tu dah lama berakar umbi dalam diri kita. yang dah sebati dengan darah daging kita. (even yang baru terjebak sekali dua pon dah buleh ketagih, inikan pulak yang dah bertahun berkurun kerjanya… kan?) kiranya, amat sangatlah payahnya nak tinggalkan makhluk planet gundala bernama dosa zaman berzaman tu. perlukan keazaman dan kesabaran yang maha super tinggi lagi kuat la untuk nak halang diri dari terjun masuk balik ke kancah kezaliman tu. kalau setakat niat untuk dapat pahala je memang tak jalan der…

tips hijrah diri

sekian saja short entri yang tak berapa nak short dari aku. untuk sambungan dia, korang buleh terjah artikel ni : Memang Susah, Tapi Kalau Tak Cuba, Tak Tahu!

********

* walau banyak mana sekalipon term yang aku guna, walaupon berbeza-beza bunyik dia, ekceli benda yang aku nak fokuskan sama je.

* kalau ada yang berbesar hati nak sharing is caring tips-tips yang korang rasakan bermanfaat, sila jangan teragak-agak untuk jatuhkan komen anda (please don’t hesitate to drop your comment.)

* syaitan dan nafsu lagi suka kalau kita buat banyak benda baik tapi bajet bagus (baca : ujub, riak, takabbur) daripada tinggalkan satu benda maksiat walau dengan terpaksa. (ni sekadar pendapat aku SAHAJA. sila jatuhkan komen anda juga jika sependapat ataupon tidak sependapat dengan aku.)

* antara amalan anak Adam yang disukai oleh ALLAH SWT adalah amalan yang sedikit tapi istiqamah dan ikhlas keranaNYA.

* kalau niat nak buat benda baik (asalkan ikhlas keranaNYA) pon dah dapat pahala, inikan pulak kalau buat sungguh-sungguh… ye tak?

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

Haryz Khairuddin sign (10)

December 5, 2012

Senyum! Tak Perlu Kata Apa Apa

Assalamualaikum warahmatullah geng-geng bas sekolah semua. oh salam sejahtera tak dilupakan juga. hoho…

entri kali ni mood menulis aku lebih mendesak untuk aku mereviu buku. sebenarnya memang dah lama sangat aku nak cerita pasal buku ni. tapi asyik terperap je dalam ‘Drafts’ folder, makanya sampai sekarang ni la baru terusik balik entri ni. (it’s normal for Phlegmatic people to procrastinate. haha…) ok, so now. let’s on with the show…

Smile Irma HasmieSkill . Motivasi . Inspirasi . Luar biasa . Elegan

mungkin ramai yang dah sedia maklum pasal kewujudan buku ni… betul tak? n mungkin jugak lagi ramai yang dah baca buku ni sampai dah khatam berkali-kali. cumanya bagi yang belum tau, ni aku nak kabor sikit. buku bertajuk SMILE setebal 128 muka surat ni adalah hasil karya saudari Irma Hasmie Ibrahim n saudara Zamri Mohamad. buku ni memuatkan pelbagai kisah (ada 16 + 1 kisah sebenarnya) rotibasi motivasi bagi memantapkan sahsiah diri serta memperkasakan peribadi yang diterbitkan oleh PTS Millennia Sdb Bhd. (rasanya cukup la eh intro setakat ni dulu?)

makanya dalam kesempatan kali ni, aku tetiba tergerak hati balik nak berkongsi sikit je komen yang aku dapat dari buku karangan kak irma ni. (nak kongsi banyak-banyak kena la baca sendiri buku ni. muohoho…) antara komen yang dapat aku tangkap muat dari buku SMILE ni adalah… jeng jeng jeng~

inspired1. Tips yang ringkas, padat dan mudah untuk diaplikasikan
kebanyakan tips yang penulis ingin kongsikan adalah senang untuk kita apply dalam kehidupan seharian kita. contohnya, kerap tersenyum (pada masa dan golongan yang sepatutnya… bukannya sepanjang masa macam kerang busuk) dan memberi salam sesama ummat Islam. mungkin bagi sesetengah pihak, perkara ni hanyalah benda simple saja. tapi kadang-kadang, dengan perkara-perkara simple nilah yang membuatkan kita tampil ceria dan berkeyakinan diri sepanjang masa.

read 2. Penyampaian dalam bentuk penceritaan (story-telling)
pada pendapat aku, cara ni merupakan antara daya penarik untuk para pembaca lebih menghayati kisah-kisah yang terkandung di dalam buku ni. olahan kisah dalam bentuk ‘story-telling’ mampu membuatkan para pembaca lebih memahami tips-tips yang ingin disampaikan oleh penulis berbanding penulisan karangan berbentuk ‘monotonous’ yang biasanya terdapat di pasaran sekarang. (nak tau apa tu monotonous, sila la tanya makcik gugel.)

3. Kit tindakan disediakan di akhir halaman setiap kisah
bagi memudahkan para pembaca mengaplikasikan setiap tips yang mereka perolehi, penulis telah menyediakan kit tindakan di akhir halaman setiap kisah yang dipaparkan. halaman ini bagi memberikan gambaran yang lebih jelas tentang tips yang bakal para pembaca aplikasikan dalam kehidupan mereka.

writing 4. Gaya bahasa yang formal tetapi mudah difahami
mungkin bagi memenuhi kriteria yang telah ditetapkan oleh pihak bertanggungjawab dan pihak penerbitan sendiri, gaya bahasa yang formal (bahasa baku) telah diguna pakai dalam penghasilan buku ni. (bagi aku, agak slack sikit mood membaca aku sebab penulisan dia terlampau agak skema. buatkan aku kurang feel untuk baca buku ni. sekadar baca untuk aku korek semua rahsia ilmu yang penulis cuba sampaikan.)

rasanya cukup la dulu sesi mereviu buku untuk kali ini. in shaa Allah, lain kali bila aku dah habis baca buku lain aku buat sesi reviu lagi. sekian, terima kasih.

********

* antara buku yang aku tengok sekali terus terpikat di hati. memang tak menghampakan untuk dimiliki… (bagi aku la. evendoh gaya penulisan dia yang skema sangat. tapi still berbaloi untuk dimiliki.)

* reviu aku ni takde dapat apa-apa royalti dari pihak penulis dan bukannya reviu rasmi untuk buku ni. aku hanya sekadar berkongsi info semata-mata. n kalau ada komen-komen negatif, harap maaf. tu sekadar pendapat aku saja. (no heart feeling.) huhu…

* finally…! akhirnya… berjaya jugak aku siapkan entri aku ni. hoho… (tepuk tangan ramai-ramai.)

Haryz Khairuddin sign (5)