January 30, 2013

Nikmat Yang Selalu Manusia Lupakan…

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera. howdy-do?

Daripada Abdullah ibn Abbas r.a. Nabi s.a.w. bersabda: “Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia; nikmat kesihatan dan masa lapang.” (HR Bukhari)

kebiasaannya manusia memang mudah melupakan nikmat2 yang ALLAH SWT sentiasa dan pernah kurniakan pada mereka. bila diberi sukar disyukuri, namun bila ditarik kembali manusia mula merayu meminta nikmat tersebut dikembalikan. betul tak?

cuma bezanya dengan hamba2 ALLAH SWT yang beriman, bila diuji mereka sabar. bila diberi kesusahan hidup, mereka tabah. bila diberi ujian kesakitan, mereka bersyukur. sebabnya menurut mereka, itulah caranya ALLAH SWT menunjukkan kasih sayangNYA pada hamba2NYA yang beriman.

taknak tulis panjang2. saja nak bagitau aku masih wujud dalam dunia ni. errr…?

ok. sekian, wassalam.

********

* memang kena sediakan banyak kertas kosong pasni. asal bukak blog je otak yang sebelumnya penuh idea terus jadi kosong. haih~

Haryz Khairuddin (7)

January 25, 2013

A Friend In Need Is A Friend Indeed.

Assalamualaikum dan salam sejahtera korang semua. howdy-do?

ada 2 ekor orang budak tengah leka bermain-main, tetiba salah sorang budak tersebut bertanya pada sahabat baiknya yang sorang lagi tu;

Adam : Apa tu persahabatan? Green with envy
Shah : Persahabatan tu bila kau curik cekelat (baca : coklat) dari beg aku setiap hari… tapi aku masih letak dekat tempat yang sama. Hot smile
Adam : Oh… maaf pasal tu. Dah tu, apa pulak sahabat sejati? Embarrassed smile
Shah : Oh, yang tu lebih kurang sama je. Cumanya, aku letakkan cekelat yang dah tamat tempoh… biar ‘pencurik’ tu kena ceri-beri (baca : diarrhea). Sarcastic smile
Adam : Apa…!? Biar betuL…!!?? Surprised smile
Shah : Tak la. Aku gurau je. Rolling on the floor laughing

panda helping panda

selalunya waktu kita senang, memang ramai yang akan ‘melekat’ dekat kita kununnya mereka adalah kawan2 kita. tapi kebiasaannya waktu kita dalam kesusahan… berapa ramai yang masih setia berada di samping kita?

fake friends

makanya, berusahalah untuk menjadi seorang sahabat yang memungkinkan kehidupan sahabatnya menjadi yang terbaik… bukannya seorang sahabat yang membuatkan hidup sahabatnya terbalik.

sekian, wassalam.

********

* persahabatan adalah istilah yang digunakan untuk menandakan tingkah laku kerjasama dan sikap tolong-menolong antara dua atau lebih orang. [link]

* sahabat sejati pulak sangat luas tafsirannya. cumanya bak kata seorang teman, “sahabat sejati adalah yang mengingatkan kamu kepada Allah SWT. yang kalau kita pandang kepadanya, rasa kasih tertumpah. yang kalau kita bersamanya, jiwa kita terasa lapang dan senang. yang kalau kita bergembira dengannya, kita tidak lalai. yang kalau kita terlupa, dia akan mengingatkan.” [link]

* bak kata pujangga; ‘sahabat sejati takkan membeku di kala sejuk, takkan cair di musim panas, takkan gugur di musim luruh tapi sentiasa mekar seperti tibanya musim bunga.’

* andai seorang sahabat membuat kebajikan, ukirlah di atas batu agar ia tersemat di hati dan kekal sebagai memori terindah. dan seandainya seorang sahabat membuat kesalahan, tulislah di atas pasir agar ia hilang ditiup angin kemaafan.

* tiada perpisahan dalam persahabatan walaupun maut menjadi noktahnya kerana seorang sahabat itu terlalu istimewa dalam doa saudaranya biarpun tanpa bayangnya.

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

Haryz Khairuddin (12)

January 24, 2013

Blackout Di Rumah Tahu Puncanya. Blackout Di Hati Apa Sudahnya…?

Assalamualaikum warahmatullah kawan2. salam sejahtera. howdy-do?

‘blackout’? korang tau apa tu blackout? rasanya selalu je dengar istilah blackout ni… kan? tapi kenapa aku perlu bangkitkan isu blackout hari ni? sebabnya malam tadi kawasan perumahan aku baru je terputus bekalan elektrik… atau lebih mudahnya kita panggil blackout. so… dah nampak kaitan dia? huhu… T___T

pitch black hey guy… where are you? am I alone in here…? errr… help…!

bila kita mengalami situasi macam ni, segelintir daripada kita akan mengalami ‘sudden panic’ (bagi yang tak biasa atau memang beliau dilahirkan dengan tahap kepanikan yang tinggi). tapi ramai jugak yang dengan tenang dan pantasnya pergi mencari lampu picit, lilin atau seumpamanya dan terus bergegas memeriksa kotak suis utama. jika kotak suis utama tersebut takde masalah, makanya duduklah korang sekeluarga dalam keadaan gelap yang hanya diterangi oleh cahaya sebatang lilin birthday.

nak dijadikan citer (tadi tu mukadimah je), tengah aku duduk dalam kelam malam sepi melamar kerinduan dan diterangi oleh sebatang lilin birthday tersebut, membuatkan minda aku mula memproses data2 dan berpikir… “kalau rumah kita blackout, kita sibuk mencari lilin untuk terangkan balik rumah kita. tapi… kalau hati kita yang ‘blackout’, kita akan bersusah-payah jugak ke untuk mencari ‘lilin’ yang buleh menerangi hidup kita?”

kadang2 ada segelintir dari kita yang tak berapa nak menghargai nikmat Islam dalam diri kita sebabnya… sejak lahir kita memang dah otomatik Islam. walaupon nikmat Iman masih perlu kita gosok sampai berkilat dan tertanggal semua karat, tapi sekurang-kurangnya nikmat Islam dah tertanam dalam jiwa sanubari kita. bandingkan dengan saudara-saudara kita yang baru menjumpai cahaya Islam setelah mereka puas jatuh tersungkur dan tergolek2, tersesat dalam kegelapan dan kejahilan? dan bandingkan pulak dengan cara mereka mengekspresikan kesyukuran mereka? tidakkah sepatutnya kita yang lebih dahulu rasa bersyukur dengan nikmat2 tersebut…?

selawat ke atas nabi [kredit]

bercakap soal mensyukuri nikmat terbesar dalam hidup ni, apa yang penting cara untuk kita mensyukurinya mustilah tepat dan selari dengan sunnah2 Rasulullah SAW yang shahih. agak menguciwakan hati bila ada segelintir hamba ALLAH yang mengatakan mereka sangat mensyukuri nikmat Islam dan Iman, tetapi cara mereka mengekspresikannya bercanggahan dengan sunnah2 Rasulullah SAW. bukankah Rasulullah SAW adalah contoh ikutan terbaik sepanjang zaman?

makanya dalam kita seronok mengadakan sambutan memperingati hari kelahiran Nabi Muhammad SAW ke dunia ni, moh kita pakat ramai2 menghidupkan sungguh2 sunnah Rasulullah SAW dalam sepanjang jalur kehidupan harian kita. jika kita tak mampu untuk menghidupkan sunnah2 Rasul SAW yang besar, apa kata kita bermula dengan menghidupkan sunnah2 Rasul SAW yang kecil terlebih dahulu. jika kita tak mampu untuk mengerjakan kesemuanya dalam kehidupan kita, maka jangan sampai kita mengabaikan keseluruhannya. amat rugilah diri kita andai di akhir kehidupan kita sebagai seorang manusia bergelar Muslim, kita gagal untuk meraih syafaat Rasulullah SAW yang dikhususkan hanya untuk ummatnya yang telah berjaya menghidupkan sunnahnya dalam kehidupan mereka. ‘memang manusia takkan pernah terlepas dari melakukan dosa dan kesalahan, tapi itu bukan bermakna kita langsung tidak berpeluang untuk berubah ke arah yang lebih baik’… betul tak?

sekian, wassalam.

********

I love Muhammad SAW [kredit]

* antara bukti kita mencintai kekasih kita Rasulullah SAW adalah dengan berselawat ke atas baginda setiap hari sebanyak-banyaknya. sedangkan ALLAH SWT dan para malaikat sentiasa berselawat ke atas Rasul SAW, takkan kita yang mengaku sebagai ummatnya nak ‘malu’ untuk berselawat ke atas baginda…?

* sekali lagi diperingatkan, hanya sunnah2 Rasulullah SAW yang shahih (atau hassan) dan jelas kualiti dalilnya (setelah disepakati dan dipersetujui oleh pakar ilmuan hadith) saja yang selayaknya kita jadikan panduan. sebabnya sepanjang sejarah peradaban dunia Islam sejak dari kewafatan Rasulullah SAW hinggalah ke hari ni, telah muncul ramai musuh2 Islam yang cuba mengelirukan ummat Islam dengan agama Islam itu sendiri. maka, apakah kita hendak membiarkan musuh2 Islam bersorak gembira dengan kejayaan mereka?

* manusia sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

Haryz Khairuddin (9)

January 18, 2013

Segmen : Jom Tambah Follower Sebanyak yang Mampu

Assalamualaikum dan slam sejahtera korang. howdy-do?

salah sorang rakan blogger dengan berbesar hatinya dah melancarkan sebuah segmen yang tujuannya tak lain tak bukan untuk memperbanyakkan lagi lemon-lemon (baca : pengikut a.k.a follower) di ladang lemon peliharaan korang. makanya, tanpa segan silunya aku telah mendaftarkan diri dan turut serta memeriahkan lagi segmen anjuran beliau.

Photobucket

dateline untuk segmen ni pada 15 Februari 2013 bersamaan 4 Rabiul Akhir 1434H. jangan lepaskan peluang untuk menyertainya. anda mampu mengubahnya. eh?

sekian. wassalam.

********

* sekali sekala bergiat aktif dalam industri segmen ni apa salahnya… ye tak? dapat la jugak bantu sikit sebanyak meningkatkan produktiviti negara katanya. koff koff.

Haryz Khairuddin (11)

January 17, 2013

17 Januari… Terciptanya Sebuah Kenangan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kengkawan semua. howdy-do?

Bila terkenang masa lalu rasa terharu
Segalanya masih kekal dalam kenangan

dark sideekceli bukanlah kenangan apa sangat pon. saje je nak bagi gempak efek bunyi dia. hohoho… cumanya, tarikh 17 Januari ni sangat ‘bermakna’ kerana for the very first time aku berjaya buat birthday prank dekat kawan2 aku. (nampak sangat aku noob dalam bab2 camni. ye… aku sedar.) dan yang lebih epiknya (kot?)… kawan aku tu tak percaya langsung yang ‘kepala setan’nya (baca : mastermind) adalah… AKU. (si panda warrior yang ‘psychomaniac’.) muahahaha… uhuk uhuk… muahaha~

birthday prank yang dirancang tu takdelah gempak mana pon. biasa-biasa je. sekadar serangan bertalu-talu molotov cocktail (baca : belon berisi air) dan bom fosforus (baca : tepung). tapi yang seghonoknya sebab salah sorang dari kawan aku tu pernah dengan bangganya bagitau aku yang kawan2 beliau dari dulu lagi tak pernah berjaya buat birthday prank dekat beliau. (kata beliau la. taktau betul ke tak.) tapi aku mungkin percaya sebab pernah jugak aku dan beberapa kawan beliau berpakat untuk mem‘birthday-prank’kan beliau beberapa tahun sebelum tu… tapi GAGAL. makanya bila aku berjaya mem‘birthday-prank’kan beliau sekali lagi, dapat tak korang bayangkan berapa seghonoknya aku dan angkatan perang aku kerana rekod tanpa di‘birthday-prank’ beliau sudah tercalar? (muahahaha… gelak syaiton kepala dongga sekali lagi.) dan birthday prank tersebut merupakan the first and the last birthday prank yang akan aku organize. maybe… and just maybe. (cause I made a promise.) oh… yang sorang lagi kawan aku tu hanyalah mangsa kejadian yang tak berdosa. (maafkan diriku wahai sobat.)

birthday prank victims detik-detik gumbira sebelum ‘perang’ meletus.

walaupon perkara ni dah lama berlalu (nama pon kenangan kan?), lebih kurang 3-4 tahun yang lepas, tapi tetap akan aku ingat sampai bila-bila. (selagi aku tak kena alzheimer.) bukan disebabkan ‘kejayaan’ aku tu, tapi mungkin kerana kawan2 aku tu antara kawan paling OHSEM pernah aku miliki. sahabat2 yang paling aku percaya dan aku hormati… dan paling sporting. (walaupon semua tu hanya kekal dalam kenangan je.)

dan yang terakhir kalinya, buat sahabat2 yang menyambut hari kelahiran masing-masing pada hari ni, 17 Januari 2013 bersamaan 5 Rabiul Awal 1434H, aku dengan BANGGAnya ingin melaungkan…
happy birthday wishharapnya takde la antara kawan2 aku tu yang terbaca entri ni. puh kiri puh kanan puh depan puh belakang. sekian. wassalam.

********

* seronok kan bila kadang2 tu teringat balik memori zaman muda belia dulu. (bajet macam sekarang ni dah tua je…?)

* kenangan ni antara yang paling sukar nak dilupakan. sebab sekarang ni dah tak macam dolu2 lagi.

* aku reupload cerita ni sebab entri yang pernah aku buat dulu hilang ghaib entah ke mana. mungkin aku terdelete… kot.

* keyword hari ini : birthday prank.

Haryz Khairuddin (8)

January 14, 2013

Selamat Pengantin Baru Buat TISTA & Faizul

Assalamualaikum dan salam sejahtera kengkawan. howdy-do?

majlis resepsi telah diadakan di Dewan Besar Kamunting, Seksyen 25 Shah Alam pada 13 Januari 2013 bersamaan 1 Rabiul Awal 1434H. walaupon perjalanannya terasa jauh dan mampu menyesatkan sesiapa sahaja yang tak pernah menjejakkan kaki ke Shah Alam, namun aku gagahkan jua semangat untuk memenuhi undangan pasangan raja sehari tersebut. (eiceh…)

wedding tista & faizul “Selamat Pengantin Baru Pasangan Raja Sehari
Intan Suraya & Faizul Fitri.”

Semoga kalian kekal berbahagia hingga ke Syurga CINTA… eiceh. ;P

********

* tujuan utama aku gigih sangat nak datang sebabnya aku dah lama tak jumpa kawan – kawan maktab aku tu. walaupon tak semua aku dapat jumpa, tapi kira ok lah kan. rindu banget sama kalian… (kira macam mini reunion la gamaknya.)

* mengikut adab Islam, adalah suatu kewajipan bila kita dijemput untuk hadir ke majlis walimah. [link]

Haryz Khairuddin (10)

January 8, 2013

Babyku… Ke Manakah Dikau Menghilang???

Assalamualaikum. salam sejahtera jugak diucapkan. howdy-do?

‘baby’…!? siapa ‘baby’? anybody know who is this ‘baby’ that I mentioned? (tetiba jadi amnesia pulak kan.) kenapakah… ini bisa terjadi? apakah… artinya semua ini? katakan padaku. di manakah… beliau ketika ini? mengapakah… baru sekarang isu beliau baru timbul? dan… siapakah beliau, ‘baby’ yang dimaksudkan itu? kalau korang betul – betul nak tau siapakah beliau, bulehlah korang klik link berikut. dan bagi sesiapa yang malas, maka di bawah inilah beliau.

(=.=)

(=.=)

(=.=)

(=.=)

(=.=)

(=.=)

(=.=)

kucing jantan 3 warnainilah dia ‘baby’ a.k.a kechik yang aku maksudkan… (sebab tu je nama yang dia nak respon bila orang panggil.)

yang sebenar – benarnya aku nak khabarkan bahawa beliau dah sebulan lebih menghilang tanpa khabar berita. tak tinggalkan jejak dan bau langsung. hilang ghaib bagaikan disorok hantu tuuuutt… je. memang M.I.A. terus. makanya, kitorang sekeluarga dah pakat – pakat nak isytiharkan yang beliau dah kembali ke ‘dunia asal’ beliau. (tapi kucin ada ke ‘dunia’ kedua tu? erm… musykil betul?)

penguin cryingnak cakap lelebih pon aku takde mood. sob sob sob… (muahahaha~ bajet nak sedih – sedih sangat la kan?) tapi apa yang aku perasan dari pengalaman kitorang sekeluarga dengan kucin – kucin yang terdahulu, setiap kali kucin kitorang nak ‘pergi tak kembali’, memang dorang taknak duduk dalam rumah. sebuleh mungkin dorang cuba nak lari keluar. dan esok punya esok punya esok harinya, kitorang akan jumpa dorang ‘tidur’ dalam keadaan aman tenteram la sangat.

thinking mungkin ada yang kata, “alah… mungkin kebetulan je tu. normal la, binatang kan.” tapi, apa yang buatkan aku ‘ter’yakin dengan mitos ni sebab dulu pernah ada sekor kucin aku, manja yang teramat sangat. dah tu memang tak pernah langsung nak jejak kaki keluar rumah. kira kucin ‘melayu terakhir’ la gamaknya. bukan kitorang tak suruh beliau keluar bermesra – mesraan dengan kucin – kucin lain, tapi beliau yang tak rela. sampai la ke malam sebelum beliau nak ‘pergi tak kembali’ tu, tetiba je beliau mengiau – ngiau (betul eh bunyi kucin camtu?) dan mencakar – cakar pintu depan nak mintak keluar. pastu ada la salah sorang ahli keluarga kitorang dengan ‘baik hati’nya menunaikan permintaan beliau. dan keesokan harinya, kitorang jumpa beliau dah ‘tidur’ dekat sekitar kawasan rumah kitorang. siap ada kesan kena gigit anjing lagi. (jadi kepada sesiapa yang ada bela kucin dan pernah nampak kucin korang nak ‘pergi tak kembali’ (kecuali nahas eksiden), pernah tak korang perasan perkara ni?)

kucin yang aku ceritakan tu bukan the only kitty yang buat perangai camtu bila nak ‘pergi tak kembali’. buleh dikatakan kebanyakannya buat perangai yang sama. nak pulak kitorang sekeluarga dulu penternak kucin yang agak berjaya. cumanya sekarang ni dah kepupusan baka kucin dalam rumah kitorang, sebabnya… mak aku bengang dengan ‘sampah – sarap’ yang beliau hasilkan.

ok. tu je yang terdaya aku sampaikan. sekian, wassalam.

********

* evendoh beliau garang dan ganaz, tapi bila dah hilang ni terasa la jugak kehilangan beliau. ye la, dah dibela kan? dari kecik macam anak tikus sampai besar macam anak rimau, maunya tak sayang kan? *sobsob*

* malam sebelum baby menghilangkan diri, beliau jugak buat perangai yang sama. menggelupur dua tiga kali asyik keluar masuk rumah. so, adakah suatu kebetulan…? atau sebuah kenyataan…?

* tajuk nak jiwang je kan? bajet dalam hati ada taman pulak kan? huhu… lol.

Haryz Khairuddin (9)

January 1, 2013

Meminta Maaf & Memberi Kemaafan… Adakah Semudah Yang Dilafazkan?

Assalamualaikum geng. salam sejahtera jugak diucapkan. howdy-do?

bersempena dengan kedatangan tahun baru 2013 ni, ada baiknya kalau aku mulakannya pengembaraan blog aku dengan perkara-perkara yang baik lagi mulia… betul tak? dan dalam pikiran aku sekarang, antara banyak-banyak perkara baik lagi mulia yang buleh aku pikirkan dan laksanakan adalah meminta maaf dan memberi kemaafan. sebabnya aku bimbang sepanjang penulisan aku yang lepas, mungkin ada benda yang aku tulis tu menyakitkan hati orang yang membaca. dan mungkin jugak ada entri-entri perasan bagus yang dah aku tulis. (harap-harap takde la… kot. hehe~) makanya, sekali lagi aku nak mintak maaf pada korang semua. harapnya tahun baru ni kita bukalah lembaran baru dalam kehidupan kita…

meminta & memberi maafmeminta maaf dan memberi kemaafan… antara perkara yang berat dilakukan tetapi meringankan perhitungan.

dalam kita hidup kat atas dunia ni, terbuat salah tu memang perkara normal. memang benda yang takkan mungkin buleh kita elakkan. tapi bukannya aku nak cakap buat salah tu tak salah. dan bukannya aku suruh korang lagi banyak buat salah. cumanya… kita diberi peluang untuk menebus balik kesalahan-kesalahan kita tu. salah satu caranya adalah dengan meminta maaf pada pihak yang kita dah buat salah tu. setuju?

maafkan kesalahan kawan maafkan kesalahan sesama insan… agar menjadi penawar yang melapangkan perasaan. [kredit]

jadi kesimpulannya, aku benar-benar mengharapkan selepas ni aku dapat mengaplikasikan perkara yang aku sebut ni dalam kehidupan realiti aku sekali. bukan setakat aku hanya mampu tulis dalam blog aku semata-mata. dan bukan ke lebih indah dunia kita kalau saling memberi maaf dan meminta maaf…? tak ke?

forgive them & holding onto anger

sekian… assalamualaikum. hingga ketemu lagi. doakan aku sama-sama kawan.

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

Haryz Khairuddin (9)