November 19, 2013

First Impression…

assalamualaikum warahmatullah geng. hawau yu?

“ko haris, x sangka banyak cakap jugak rupanye. ingatkan pendiam…” (n*n*)

itulah antara komentar awal seorang rakan ketika baru berkenalan denganku. bermulanya perkenalan kami ketika dia ingin menanyakan sesuatu mengenai aplikasi Android. (sangat cliché bunyinye… kan? huhuhu.)

tidak dinafikan, kebiasaannya kita cuba untuk membina ‘karakter’ seseorang yang ingin kita dekati terlebih dahulu sebelum kita mula mengenali mereka secara lebih dekat. setiap penilaian tersebut selalunya berdasarkan pada apa yang kita perhati, dengar dan rasakan… betul tak?

begitu juga halnya dengan rakan-rakan yang baru mengenaliku. ada di antara mereka yang mendiamkan sahaja penilaian yang dibuat terhadap aku. dan tidak kurang juga yang menyuarakannya. tapi ada kalanya, penilaian yang mereka buat agak berbeza dari karakter sebenar aku. bukan saja mereka, malah aku sendiri tidak terlepas dari melakukan perkara tersebut. (ofkkos la… dah nama pon manusia biasa kan?)

cumanya bagi aku, penilaian tersebut kebiasaannya akan dipamerkan dalam bentuk reaksiku terhadap mereka. ada kalanya aku bersikap bersahaja ketika mereka menegurku. ada masanya aku menjadi seorang yang peramah. biasa juga aku sekadar diam membisu seribu bahasa seperti seorang pemerhati lagaknya. (biasa la… introvert person katakan.) berkelakuan pelik dan kebudak-budakan jugak pernah diperlihatkan… walau tidak selalu. segala reaksi atau ‘penilaian’ yang aku pamerkan adalah berdasarkan intuisiku (baca: gerak hati) terhadap mereka.

be concerned

so… apa first impression korang tentang aku??? care to share…???

 

Notahujungkaki:
1. my 1st come back! akhirnya…!! berusik jugak blog aku ni lepas sekian lama penuh dengan habuk & sawang lelabah.
2. hidup dah mula nak tenang sikit. dah mula nampak ‘pulau’ di hujung pengembaraan… walaupun masih berkabus tebal lagi. etlis lagi ok la dari sebelum ni yang tak tentu hala tuju.
3. kali ni hanya 'short update' je dulu. in shaa Allah dalam masa terdekat aku kasi story lagi. dah lama tak panaskan ‘enjin’ kan? kena la pelan-pelan kayuh dulu.

6 comments :

cEro said...

Hai, Haris.
Aku pun sama juga macam ko.
Bg org yg baru kenal, diorg akan kata aku pendiam.
Tp kalau kenal betul2, aku boleh jadi org paling gila yg pernah ditemui...hehehe

CheguZam said...

Ohh byk ckp.. keep blogging

haryzkhairuddin said...

xde la byk cakap manapon.. budak tu je yang bagitau camtu.

haryzkhairuddin said...

normal la kan.. apa ke gila nak beramah mesra dgn semua org? kang x pasal2 dicop x siuman. xpon dorang ingat nak jual barang pulak. (to salesman, no offended. bukan mengutuk. tapi hakikat)

Dayang Deno said...

emmm.... dari pandangan deno yg baru baca blog ni, nampak mcm awak banyak juga cakap... hihi... mcm deno kan, dalam blog pot pet pot pet tapi bila jumpa orang pemalu... hihihihi

haryzkhairuddin said...

banyak cakap?? okay... =.="
pemalu tu mungkin sebab nak cari keserasian dulu. takkan nak main terjah je kan? hoho..