December 11, 2011

Abu Bakar Al-Siddiq : The Successor

“Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggamanNya, jika di Madinah ini sudah tidak ada lagi orang selainku yang bersedia memerangi para pengingkar zakat, tentu mereka akan kuperangi sendirian!”

========================================================

di saat umat Islam kebuntuan dan hilang arah tujuan dek kerana wafatnya kekasih hati yang paling mulia, berdirilah beliau menenteramkan hati para sahabat dengan sepotong Kalamullah.

di waktu Kota Madinah diancam oleh golongan murtad dan golongan pengingkar zakat, bangkitlah beliau memimpin umatnya bagi memerangi mereka, menuju kemenangan besar yang mutlak.

walau tempoh pemerintahan hanya sekejap cuma, akan tetapi jasa dan pengorbanan beliau berjaya menyatukan seluruh jazirah Arab di bawah kedaulatan Islam. sekaligus menyebarkan cahaya Islam yang terang-benderang ke seluruh dunia.

beliaulah sahabat yang paling mulia budi pekertinya, imannya yang terlalu mantap hinggakan tiada manusia sebelum dan sesudahnya yang berupaya menandingi, yang paling kasih dan yang paling khuatir akan keselamatan kekasih hatinya, serta paling utama martabatnya di sisi Rasulullah SAW.

pada hari meninggal dunianya beliau, bumi Madinah bergetar kerana sedu-sedan para sahabat. dalam kesenduannya, Ali bin Abi Talib KW berkata; “Engkaulah orang yang imannya paling sempurna. Engkaulah orang yang keyakinannya terhadap Islam tidak pernah goyah. Engkaulah orang kaya yang paling dermawan. Engkaulah orang paling berjasa terhadap keselamatan Rasulullah SAW. Engkaulah orang yang paling mencintai agama Islam. Engkaulah orang yang paling mirip dengan Rasulullah SAW dalam budi pekerti, kemuliaan dan hidayah. Engkaulah orang yang percaya kepada Rasulullah SAW ketika semua orang menganggapnya dusta.”

sesungguhnya beliau adalah…

Abu Bakar As-ShiddiqAbu Bakar as-Siddiq, sahabat paling utama dan bapa mertua Rasulullah SAW.

********

x) ok. I’ve to admit, I'm not an excellent reviewer. but one thing for sure, this book is worth reading.

x) betapa mulianya pekerti sahabat Nabi SAW, Abu Bakar as-Siddiq RA. tak pernah meragui n tak pernah mempertikaikan sedikitpun keputusan Nabi SAW. tingginya peribadi beliau yang hampir menyerupai peribadi Nabi SAW, kekasih hatinya.

x) sayang seribu kali sayang (ceyh… berpuitis lak aku), ada jugak golongan-golongan yang mengaku dirinya Islam tapi sanggup mengkritik para sahabat Nabi SAW. apa punya ‘mental’lah dorang ni. (yang non-Muslim aku tak berapa bengang sangat. sebab dorang non-Muslim… kan?)

sekian, wassalam.

 

“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

HK sign (10)