March 26, 2013

Duniaku Kini Kian ‘Terisi’…

~Bismillahirrahmanirrahim~

Assalamualaikum warahmatullah kawan-kawan semua. howdy-do? lama gilak aku menyepi kan? ke takde yang perasan…? T__T

workingkebelakangan ni aku dah makin jarang… atau bahasa kasarnya malas nak mati untuk mengemaskini blog aku.  sebabnya… sekarang ni aku dah bertambah SATU lagi status dalam hidup aku… iaitu sebagai seorang pekerja a.k.a ‘research assistant’. kerja ni baru saja aku dapat… boleh kata lebih kurang dalam sebulan jugalah. atau kira-kira dua minggu dari tarikh entri sebelum ni.

mulanya aku harapkan bila bertambahnya skop kerja aku tu makanya akan bertambahlah idea aku untuk mengemaskini blog… kan? malangnya, untuk permulaan…. segalanya hanya tinggal harapan semata-mata. huhu~

tapi bila dah lebih kurang sebulan aku mula bekerja… bila aku renung-renungkan balik apa yang aku cakapkan tu, sebenarnya perkara tu bukanlah satu jawapan yang bernas. bukannya suatu sudut pandang terbaik untuk diri aku sendiri. sebabnya, segala apa yang terjadi di sekeliling aku boleh aku jadikan idea untuk mengemaskini blog aku yang bersawang dan bertukun tiruan ni. betul tak?

good daymakanya, sekian saja untuk permulaan pekerjaan kerjaya aku. kemungkinan bakal menyusul perkembangan-perkembangan seterusnya selepas ini. in shaa Allah…

********

* ada gaya penulisan orang dah berkerjaya tak? (muahahaha… lawak gilak. baru sebulan kerja dah berlagak kan? memang dasar budak tak cukup perhatian betul.) sebenarnya aku sengaja tulis sebegini… nak mencari mood baru katanya. hehehehe~

* status aku yang lama iaitu seorang pelajar masih kekal. sebab itu aku katakan ‘bertambah’ lagi status hidup yang baru.

* bila kita bersemangat untuk menyelesaikan seseuatu pekerjaan, kita jarang merasa penat. (tapi mungkin kadang-kala kita merasakan masa mencemburui kita.) sebabnya, kita seboleh mungkin berusaha mencari jalan penyelesaiannya… betul tak?

* harapnya cara penulisan aku ni tidak lari jauh dari cara penulisan asal aku?

Haryz Khairuddin (4)

March 18, 2013

Two Big News In One Week

Sekalung Penghargaan Buat Pasukan Gema ASTAR!!

~Bismillahirrahmanirrahim~

Assalamualaikum warahmatullah. salam sejahtera juga hendaknya. howdy-do?

pada tanggal 16/03/2013 (sabtu) telah berlangsungnya pertandingan kompang sempena Festival Seni Universiti Malaya bagi sesi 2012/2013. sebanyak 8 buah kolej kediaman telah menghantar pasukan kompang terhebat mereka untuk berentap bagi merebut gelaran ‘Pasukan Kompang Terbaik’.

pertandingan yang diadakan di perkarangan kompleks perdana siswa (KPS) menyaksikan kesungguhan para peserta mempamerkan aksi-aksi terhebat, unik dan  bertenaga mereka.

bagi menyempurnakan aturcara pertandingan, makanya keputusan muktamat para juri diperdengarkan. dan keputusannya adalah;

juara : kolej kediaman kesembilan (juara bertahan)
tempat kedua : kolej kediaman kedua
tempat ketiga : kolej kediaman pertama (Gema ASTAR)

gema astar 2013

tahniah sekali lagi diucapkan buat para pemenang. anda adalah juara. kekalkan tradisi budaya kita~

********

* musti korang pelik kan… kenapa aku wish kat gema astar evendoh dorang dapat tempat ketiga je? sebabnya… aku dulu ex-gema astar. jadi hofkos la aku kena seleburit selebret kejayaan dorang… even dapat tempat ketiga sekalipon.

* dengan semangat juang yang tinggi, in shaa Allah tahun depan gema astar akan merebut gelaran juara sekali lagi.

================================================================

al-Fatihah Buat Pakcik Saudaraku

semalam, bersamaan dengan tarikh 17 mac 2013 (ahad), mak aku mendapat panggilan dari saudara kami di kampung menyatakan abang sulung mak aku baru je meninggal dunia. eh jap jap… wait a seken. bukan camtu jalan citer dia.

memula, pakcik aku ni memang dah lama dimasukkan ke hospital sebab diabetes. adalah dalam sebulan dua camtu. pastu dalam hari rabu (kot?) minggu lepas beliau terpaksa dipotong ibu jari kaki (yang belah mana tu Allahu a’lam) sebab dah kronik sangat. dan pagi semalam mak aku mesej la sedara kitorang kat hospital tu tanya keadaan beliau. dan tengah hari semalam sedara kitorang tu bagitau beliau tengah tenat. makanya mak aku pon berkira-kira la nak datang melawat pada petangnya. tapi tak sampai beberapa jam lepas dibagitau tu, mak aku dapat lagi satu panggilan mengatakan beliau telahpon kembali ke rahmatullah.

makanya mak aku menyuruh aku dan abang aku bersiap-siap untuk pulang ke kampung (sebab keluarga arwah mahukan beliau dikuburkan di kampung) seberapa segera yang mungkin.

dipendekkan citer, jenazah tiba di rumah beliau selepas maghrib. dan setelah selesai ‘upacara’ melihat jenazah buat kali terakhir dan disolatkan, maka jenazah dihantar ke perkuburan pada malam tersebut (selepas isya’). dan kamipun bergegas pulang kembali ke kolumpo… sebabnya kami kerja pada esoknya.

sekian.

********

* buat arwah pakcik aku, kami sekeluarga sedekahkan al-fatihah… dan takziah juga buat keluarga arwah.

* dua berita dalam dua hari yang berturut… hurm…?

Haryz Khairuddin (5)

March 10, 2013

Why Do You Have To Be So Negative…?

kenapa perlunya engkau sentiasa bersikap negatif? kenapa perlunya engkau merasakan manusia seluruhnya membencikan dirimu? kenapa perlunya engkau bermain-main dengan perasaanmu yang entahkan betul entahkan tidak… sehingga memburukkan persepsimu sehari-harian? kenapa perlunya semua itu?

bukankah dirimu merupakan ‘magnet’ terkuat untuk hidupmu? segala sesuatu yang melekat padamu berpunca dari pemikiranmu sendiri. dan jangan kau lupa akan kekuasaan yang mengatasi segala kekuasaan. bukankah DIA juga mengingatkan supaya menjernihkan persangkaanmu terhadapNYA? ‘Sesungguhnya AKU sesuai dengan persangkaan hambaKU.’

juga jangan dilupa segala yang berlaku telah terlebih dahulu ditetapkan di dalam kitab induk di sisi Penciptanya. segala yang tersurat pasti ada yang tersirat. yang mana hanya dengan menggunakan mata hati sahajalah perkara-perkara tersebut kelihatan jelas dan terang hikmah yang tersembunyi di sebaliknya.

jangan engkau gusar akan keadaan dirimu. jangan engkau ragu tentang matlamat hidupmu. dan jangan pula engkau bersedih menjalani liku-liku kehidupanmu. sesungguhnya Tuhanmu tidak pernah membebankan dirimu dengan perkara-perkara yang tidak mampu dipikul olehmu. percayalah! tiada suatu perkarapun yang berlaku dalam hidupmu secara sia-sia. segalanya merupakan natijah dari perlakuanmu yang terkandung hikmah di sebaliknya. hanya saja mampukah dirimu sebagai hamba dan makhluk yang lemah lagi dhaif menggapai maksudnya ataupun tidak?

yakinlah pada Penciptamu. yakinlah pada kekuasaan Tuhanmu. yakinlah padaNYA. sesungguhnya DIA tidak akan pernah mengecewakan hamba-hambaNYA. TIDAK AKAN PERNAH WALAU SEKALIPUN. yakinlah dan bersangka baiklah padaNYA walau dalam apa juga keadaan sekalipun.

dan hormatilah serta bersangka baiklah juga pada hamba-hambaNYA yanga berada di sekelilingmu… walau berkali-kali engkau disakiti. walau bermacam-macam cubaan yang ditimpakan ke atasmu. bersangka baiklah engkau pada manusia. kerna dikhuatiri musuh-musuhmu akan bersorak gembira sekiranya engkau akhirnya terpengaruh dengan hasutan dan terjebak dengan percaturan mereka. yakinlah! sesungguhnya Tuhanmu tidak pernah meninggalkanmu. tidak pernah membiarkan bersendirian. tidak pernah membiarkan keseorangan terkapai-kapai di dalam kegelapan dan kebingungan. melainkan dikurniakan kepadamu petunjuk untuk mengikuti jalan yang lurus serta dikirimkan penolong-penolong yang ikhlas menjalankan tugas mereka menolongmu melepasi setiap cabaran dan mehnah di sepanjang perjalanan kehidupanmu.

jangan menyesal

bergembiralah wahai diri… sesungguhnya engkau sentiasa berteman. tidak pernah walau sedetikpun dibiarkan engkau keseorangan.
bergembiralah wahai diri… tetapkanlah matlamat hidupmu, kerna sesungguhnya hidupmu hanya untuk Tuhan yang menciptakanmu.
dan bergembiralah wahai diri… kerna itulah sumber kekuatanmu yang abadi.
janganlah engkau khuatir dan jangan pula engkau bersedih. sesungguhnya Tuhanmu akan sentiasa bersamamu…

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakr as Siddiq radhiallahu anh-

Haryz Khairuddin (1)

March 1, 2013

Ekspedisi Mencari Strawberi yang Hilang…

~Bismillahirrahmanirrahim~

Assalamualaikum warahmatullah fellas. howdy-do?

travelcerita ni sebenarnya dah lama terjadi. time CNY ari tu. tapi baru sekarang aku gatal tangan nak masukkan dalam blog. sebabnya…?? biarlah rahsia. hahaha… time CNY ari tu, kitorang satu family had a day trip to salah satu tanah tinggi kat malaysiaku yang terchenta ini. (rasanya korang dah buleh teka kat mana kan?)

ok, bermula kisah dia camni. kitorang gerak-gerak khas dari rumah sebelum Subuh lagi. keadaan jalan memang clean & clear kata orang. ye la, dah kitorang keluar rumah subuh adam… memanglah kurang kenderaan yang bergerak atas jalan kan? kalau ada pon sama ada dorang sama-sama seksaited macam kitorang nak pegi ‘mengembara’ atau ada hal penting yang nak kena buat… time cuti tu.

dipendekkan citer, perjalanan kitorang memakan masa hampir 5 jam untuk sampai ke destinasi tujuan. (sepatutnya 3 jam lebih dah buleh sampai. sebabnya lebih kurang 3 –  4 kali kitorang terpaksa singgah RnR. dah bawak penumpang yang ‘empangan’ dia asyik pecah je… nak buat camne kan?) dan sepanjang pengembaraan kitorang tu, ada insiden ‘menarik’ yang berlaku sepanjang perjalanan kitorang. antaranya… aku ternampak kereta yang bergerak tanpa driver. tak tau la sama ada betul-betul kejadian atau halusinasi aku semata-mata kan. tapi aku memang nampak kereta tu takde driver. kalau korang x caya, nah aku tunjuk bukti dia…

ghost car

ok, episod ekspedisi kitorang diteruskan lagi. dipendekkan lagi citer yang tak best ni, sesampai je kitorang kat kawasan tanah tinggi tu sekali lagi kitorang terkujat. rupa-rupanya jalan clean & clear yang kitorang nampak kat bawah tadi hanyalah sandiwara lakonan dunia semata-mata. kat atas ni, kereta dia maik aih… punyalah berderet-deret. memang jammed gilak sepanjang jalan. nasib baik la kereta yang kitorang naik tu kereta auto. cer try bayangkan kalau kereta manual yang menapak naik atas tu. dah tu pulak, jammed sepanjang-panjang alam. mau cramped kaki driver camtu… ye tak? disebabkan jalan yang tersangat jammed dengan kereta yang bersesak-sesak taknak beralah antara satu sama lain, makanya tak banyak la tempat menarik yang sempat kitorang singgah. (lagipon tujuan asal kitorang datang sebab nak survey tempat je dulu kan? pergh… alasan beliau.) antaranya…

highlands tea farm

ye… kami hanya mampu bergambar kat tepi jalan je. (ekceli dalam kawasan parking tepi jalan.) tu pon sebab nak pegi beli ‘buah tangan’ kat kedai yang jugak berada di tepi jalan ‘utama’. seterusnya, lepas dah puas bergambar ria kat tepi jalan, kitorang teruskan lagi ekspedisi. kali ni tempat tujuan kitorang adalah ladang buah yang buleh dimakan. (ada ke orang tanam buah yang tak buleh makan? errr…) selepas penat bersesak-sesak dalam himpunan ribuan kereta yang memiliki agenda mereka yang tersendiri, akhirnya dengan semangat juang yang tinggi, kitorang berjaya jugak menjejakkan kaki di ladang buah yang buleh dimakan tersebut.

healthy strawberry farm

kat sini pon ada jugak la sikit buah tangan yang kitorang bawak balik. sebagai kenang-kenangan kata orang, sebab dah sampai tempat ni. (sempat jugak kitorang cilok ‘buah tangan’ spesel dari tempat ni. hehe…)

present for someone

lepas puas berjimba-jimba la sangat dalam kereta kat atas jalan yang jammed, dalam pukul 4 lebih petang kitorang mula bergerak untuk balik. sekali lagi berlaku insiden penuh mendebarkan hati kitorang waktu turun dari tanah tinggi tersebut. nak tau insiden apa? cuba korang imagine… dengan keadaan jalan yang bengkang-bengkok, down the hill dan struktur jalan yang tak berapa nak rata… apa akan terjadi pada nasib seluruh isi kereta kalau driver buleh terlelap waktu tu? terlelap even untuk sekelip mata je. dah dapat bayangkan? so, apa reaksi korang kalau korang yang berada dalam kereta waktu tu? memang lepas kitorang ‘selamat’ dari keterkujatan tu, on the spot kitorang suruh tukar driver. dan akulah yang ditugaskan memikul tanggungjawab driver tersebut. dan bagi aku secara peribadi, aku lagi seronok bawak kereta turun bukit dari bawak atas highway. sebab lagi mencabar dan menguji keupayaan pemanduan aku. (walaupon hanya sekadar kereta auto je.)

akhirnya, selepas lama meredah perjalanan pulang, kitorang selamat jugak sampai ke rumah… dalam lebih kurang pukul 11 malam camtu. lama kan? sebabnya lebih kurang macam waktu pergi tadi jugak. terpaksa berenti banyak kali kat RnR.

sekian saja ekspedisi kitorang sempena CNY yang lepas. walaupon tak berapa menarik tapi ada beberapa kejadian yang betul-betul melekat dalam kotak memori kitorang. dan hopefully, kitorang berpeluang mendaki semula tanah tinggi tersebut untuk ekspedisi yang seterusnya. wassalam.

********

* ada 1 masjid yang sempat kitorang singgah solat ada kedai wakaf. kiranya jemaah masjid yang singgah kat kedai tu buleh makan minum secara percuma. secara percuma? ye… betul tu. PERCUMA! FREE! (walaupon semuanya instant… dan DIY.) dan sesiapa yang berhati mulia, dorang buleh la bersedekah untuk tabung kedai tu.

* sebab tempat ni femes dengan teh dan strawberi, makanya dua benda nilah yang kitorang beli secara pukal untuk bawak balik.

* siapa kat sini yang pernah tengok buah tampoi? yang tau pasal kewujudan buah tampoi? dan pernah makan buah tampoi? sebabnya… dalam ekspedisi ni, baru aku tau pasal kewujudan buah tampoi ni. (noob kan aku?) sebab setau aku tampoi tu nama hospital yang femes kat mesia ni je.

Haryz Khairuddin (9)