January 30, 2013

Nikmat Yang Selalu Manusia Lupakan…

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera. howdy-do?

Daripada Abdullah ibn Abbas r.a. Nabi s.a.w. bersabda: “Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia; nikmat kesihatan dan masa lapang.” (HR Bukhari)

kebiasaannya manusia memang mudah melupakan nikmat2 yang ALLAH SWT sentiasa dan pernah kurniakan pada mereka. bila diberi sukar disyukuri, namun bila ditarik kembali manusia mula merayu meminta nikmat tersebut dikembalikan. betul tak?

cuma bezanya dengan hamba2 ALLAH SWT yang beriman, bila diuji mereka sabar. bila diberi kesusahan hidup, mereka tabah. bila diberi ujian kesakitan, mereka bersyukur. sebabnya menurut mereka, itulah caranya ALLAH SWT menunjukkan kasih sayangNYA pada hamba2NYA yang beriman.

taknak tulis panjang2. saja nak bagitau aku masih wujud dalam dunia ni. errr…?

ok. sekian, wassalam.

********

* memang kena sediakan banyak kertas kosong pasni. asal bukak blog je otak yang sebelumnya penuh idea terus jadi kosong. haih~

Haryz Khairuddin (7)

11 comments :

aQu Mad said...

semoga cepat sembuh ye,, adeh, nak g jamban lak pasni, nak berak..

nazha anua said...

kembali sihat:)

4feet8 said...

err.. 5 sebelum 5..?
beberapa perkara yg berlalu tanpa kita sedar. Antaranya;
1. Masa.

Haryz Khairuddin said...

@aQu Mad
apa kaitan bro?? ko nak nganjeng aku ke?? hohoho~ XD

@nazha anua
kalau aku reply komen ni kira dah sihat la aku. apapon trimas bro~ ;P

@4feet8
itupon betul, ada hadisnya.
selalu kita akan menyesal dengan masa yang dah kita habiskan.. sampaikan menghabiskan jugak masa yang masih ada dengan penyesalan tu.

mieza said...

biase laa tu..
manusia ni ble Allah takdirkan sesuatu tu jdik milik kte, x pernah nak bersyukur.
ble da terlepas ke tgn org len, bru kte sdar.
nak kate tak bersyukur pun ye, nak kte iri hati pun ye..
tak di nafikan tu..

pasni xyah krtas pn xpe. ble ade idea, cpat2 save kat phone point2 pntg..hee

Aien Alien said...

manusia mudah lupa. dah sakit baru beringat masa sihat. macam aku la...aku la manusia yg terlupa itu. sakit satu ujian...sabar ya :D

Aien Alien said...

manusia mudah lupa. dah sakit baru beringat masa sihat. macam aku la...aku la manusia yg terlupa itu. sakit satu ujian...sabar ya :D

Nick Nashram said...

kita ni kekadang allah bg demam pun dah merunggut..allah bg sakit tu sebab nak cuci dosa2 kita yg lepas :)

Liyaa Mf said...

Nikmat sehat memang selalu dilupakan. Kebanyakan manusia lebih suka ratap apa yg tak cukup drpd apa yang terlebih2 drpd cukup yg dea ada. Tak cakap org laen, aku sendiri selalu camtu -_-

Aku pun nak gak la bawak satu notebook ke mana2. Nanti idea utk blog tak hilang. Cheh! :D

Bahrain Ramlan said...

Hilang sabar terima padah, terus bersabar dikira ibadah..mana satu kita pilih?.. renung2xkanlah.

Haryz Khairuddin said...

@Bahrain Ramlan
semuanya terserah pada iman di dada.. ;D