October 6, 2012

Buat Baik Berpada-pada, Buat Jahat Jangan Sekali.

Assalamualaikum…

familiar dengan pepatah ni? pernah dengar sebelum ni?? takkan tak pernah kot??? aku yakin musti semua orang pernah dengar pepatah ni yang disampaikan sejak dari zaman berzaman lagi kan? yang tak pernah tu, sebelum teruskan membaca entri ni ada baiknya pergi tanya dengan mak ayah dulu… pastu baru datang sambung balik baca. hoho… takde, gurau malam sabtu je.

kenapa kita disuruh buat baik berpada-pada? sebabnya… akan ada orang yang suka amik kesempatan atas kebaikan kita.

dan kenapa kita dilarang untuk buat jahat? sebabnya… orang akan ingat sampai mati kesalahan / kejahatan kita tu. tak cukup dengan tu, orang akan canang satu kampung perangai buruk kita tu.

Haryz Khairuddin sign (9)

8 comments :

mieza said...

tp zaman skrang, ade plak yg ubah pepatah tu dri "buat jht jgn sekali" kpde "tp mesti berkali- kali".. rosak2..

fifie said...

Kalau orang buat jahat je dengan kita tak pernah buat baik dengan kita, tak perlu lah rasanya kita nak buat baik lagi. Macam filem bawang putih bawan merah versi Indon.

Tengku Puteri said...

buat baik xkena tempat pun ada jugak... hee

-meeSUPERGIRL- said...

takpe lah .. asalkan buat baik dgn ikhlas .. hehe

nadia farhana said...

hehe betul2 tapi sekarang dh kurang org praktik kan pepatah tu

Anonymous said...

Dengar cite abam haris gi air terjun best kat pantai dalam. Betul ke ? Lama ke mandi ?

Haris Khairuddin said...

@Anonymous
a'ah.. 'lama' gilak mandi kat situ. 'jernih' betul air dia. terima kasih la kat sape yang tolong rekemenkan tempat tu. :]


rasa nak smackdown je org tu.. haha. ;p

Nick Nashram said...

bro, kalo kita buat baik sangat kadang2 orang pijak kepala kita ni..tapi kalo buat silap sikit sampai bila2 duk ungkit..macam2 manusia ni.