November 30, 2011

Hanya Orang Yang Berani Je Mampu Mintak Maaf. Jadi… Ade Bran?

assalamualaikum geng-geng seangkatanku sekalian. hawau yu (how are you)? tadi kan ada kawan aku post satu status kat fesbuk. (biase la… katne lagi kan?) post dia bunyik lebih kurang camni (lebih kurang konon. padahal kopipes sebijik-sebijik kot. takleh blah…);

Mengucapkan Maaf hanya mampu dilakukan oleh orang-orang yang berani. “ Amacam korang, ade bran? ” :D

jadi, kalau korang ditanya soalan camni… apa korang nak jawab? atau… jawapan korang macam salah satu dari situasi-situasi kat bawah ni???

 memaafkan dan dimaafkan jadi, yang mana satu korang pilih? jawab. jangan tak jawab.

kadang-kadang kita taknak maafkan sesorang tu atas sebab-sebab tertentu. atau mungkin sebabnye kita rasa apa yang orang tu buat dekat kita dah melampaui batas aura langit peringkat ketujuh. dan mungkin jugak kita anggap orang tu tak layak untuk dimaafkan. tapi sebelum korang bagi jawapan korang kat kotak komen bawah nun, perhati dulu temubual ke? kat bawah ni.

status facebookaku tak la sebaik tu ye. sila jangan terpedaya. muahahaha… (gelak seth tan)

jadi, guys. dah ada jawapan dia??? takyah pikir panjang. bukannye soalan exam pon. letak je dalam kotak komen. sekian.

********

* sebelum kita pikir orang yang banyak buat salah dekat kita, pernah tak sekali kita terpikir berapa banyak salah kita dekat Allah?  n berapa banyak nikmat yang Allah masih bagi dekat kita evendoh kita buat salah dekat DIA??

* aku tak mungkin hidup untuk sehari dengan tak buat silap langsung. tapi, at least aku sepatutnya bersyukur sebab kesilapan-kesilapan tu yang akan jadikan aku lebih matang (hopefully)… n ada benda yang dapat aku belajar daripadanya. (eiceh… bajet pakar motivasi lak. huhu.)

* I may not be the most perfect person ever lived on Earth. cause I’m just a human. a normal being. therefore, I sincerely ask for you guys to forgive me. yes… you! I’m asking for your forgiveness. will you forgive me??? (ceh… cakap omputih lak. dah tu, nak mintak maap pon macam nak carik gaduh.)

========================================================
“… Aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu. Jika kamu dapati aku berada di atas kebenaran, maka ikutilah (bantulah) aku. Dan jika kamu dapati aku berada di atas kebatilan, maka perbetulkanlah (halangilah) aku.”
-Saidina Abu Bakar as Siddiq-

HK sign (8)

14 comments :

Syafiq Ahadin said...

kadang2 1, kengkadang 2, somtimes 3. huhu!

محمد رازيق said...

ego adalah kata kunci.. buang ego, maka senang menta maaf dan senang dimaafi.. nice entry

Haris Khairuddin said...

@Syafiq Ahadin
jom berazam utk selalukan 3 pasni..huhu.

Haris Khairuddin said...

@محمد رازيق
betul tu. bila ada ego, semua benda susah nak dibetulkan. btw, selamat datang ke blog panda. ;p

Edy Fee said...

tahla..susah klau jd pendendam

Solihin Zubir said...

jenis aku, mudah rasa kasihan kt seseorang tu walaupun dia ada buat slh besar..

aku pulak kdg2 mmg ego nk mintak maaf.. walhal dlm hati dh maafkan.. haha..

jelah said...

"maafkan kami 10x
ehh berapa byk maaf dh..."

Haris Khairuddin said...

@Edy Fee
tapi ramai je yg lg suke berdendam. n ada yg rase mintak maaf tu tunjukkan org tu lemah..

Haris Khairuddin said...

@jelah
pastu dapat surat dari cikgu rose..hehe. ;p

Haris Khairuddin said...

@Solihin Zubir
tu la, kdg2 kita dah lame maafkan. tp susah nak bagitau kat orang tu.

Alan Rizque said...

Aku plak tengok keadaan dan siapa orang tu..yang penting kena tengok kesan yang dia wat hasil kesalahan dia tu..

Kalau dengan maafkan dia dapat perbetulkan keadaan kenapa tidak kan?

Haris Khairuddin said...

@Alan Rizque
betul gak tu. tapi ni secara overall la.. kan? ;D

Abu Huzaifah said...

situasi 3... ak mmng susah nak bermusuh ngn orang... kehkeh

Haris Khairuddin said...

@Abu Huzaifah
bagus la kalau camtu. bertambah org baik kat dunia ni. nice2.. ;D